Niet ingelogd
Je bent niet ingelogd. Antwoorden en resultaten worden slechts tijdelijk opgeslagen.
Zien en gezien worden
Zien doen je met je ogen. Dieren hebben ogen in verschillende vormen en maten. De vorm en de plaats van de ogen hangen nauw samen met de functie van de ogen. Vergelijk eens wat ogen van dieren!
Om iets te kunnen zien is licht nodig. Licht van de zon of licht van een andere lichtbron, zoals een lamp. Licht is een natuurkundig verschijnsel, maar wat is het nu precies? En wat doen je ogen met het licht?
Startopdracht A Verschillende ogen
Een mol leeft onder de grond en heeft slechte ogen. Hij heeft ze ook niet nodig want onder de grond is toch geen licht om te kunnen zien. Hij vangt regenwormen en kevers doordat hij goed kan horen en ruiken. Maar voor heel veel dieren (en mensen!) zijn ogen ontzettend belangrijk.
Bekijk het filmpje en beantwoord de vragen:
1
Waarvoor hebben dieren goede ogen nodig om te overleven?
2
De ogen van dieren hebben allerlei verschillende aanpassingen om zo goed mogelijk te kunnen zien. Welke aanpassingen van dieren zie je in het filmpje?
Vogelspin |
Kenmerk |
|
Nuttig |
|
Gazelle |
Kenmerk |
|
Nuttig |
|
Krokodillen en moerasbevers |
Kenmerk |
|
Nuttig |
|
Leeuwen en tijgers |
Kenmerk |
|
Nuttig |
|
Uilen |
Kenmerk |
|
Nuttig |
|
Startopdracht B Wat weet je al?
In tweetallen.
Om te kunnen zien, is licht nodig. Licht is een vorm van energie.
Wat weet jij al over licht?
Maak een woordweb rondom het woord ‘licht’.
Beantwoord daarna de volgende vragen:
- Wat is een lichtbron?
- Welke lichtbron staat in jouw woordweb?
- Wat is de grootste lichtbron op aarde?
- Welke soorten verlichting ken je?
- Welke soorten staan in jouw woordweb?
Bespreek de antwoorden met je docent en vul je woordweb zo nodig aan.
Startopdracht C* Wat is licht?
Bekijk het filmpje:
- Noteer de woorden die je nog niet kent.
- Hieronder staan negen woorden die in het filmpje voorkomen en in dit blok aan bod komen. De woorden staan ook op het werkblad.
- elektromagnetische straling
- atomen
- lichtbron
- prisma
- spectrum
- golflengte
- infrarood
- ultraviolet
- lichtsnelheid
- Kies per tweetal één woord.
- Zoek hierover informatie op en wat de relatie is met licht.
- Noteer de uitleg in maximaal drie zinnen en zoek minstens één afbeelding. Bewaar de uitleg en de afbeelding(en).
- Als experts gaan jullie nu op pad. Leg aan je klasgenoten uit wat het woord betekent en gebruik hierbij een afbeelding.
- Jij hoort van je klasgenoten wat de andere woorden betekenen. Noteer steeds de uitleg in het schema op het werkblad.
Startopdracht D** AbuAli al-Hasan ibn al-Haytham
- In 2015 was het 1000 jaar geleden het boek ‘de optometrie’ van AbuAli al-Hasan ibn al-Haytham uitkwam. Hij experimenteerde met licht en het gezichtsvermogen en was de grondlegger van de optometrie of oogmeetkunde.
- Bekijk het filmpje.
Het is een Engelstalig filmpje. Zet zo nodig de Engelse ondertiteling aan zodat je ook mee kunt lezen.
- Zoek de betekenis van de woorden die je nog niet kent op.
Startopdracht D
AbuAli al-Hasan ibn al-Haytham beweerde iets heel anders dan de Grieken destijds over lichtstralen. Wat was dit verschil?