{Score}/{MaxScore}

Stap 4: Sponsoring

Veel bedrijven maken reclame op televisie.
Op Nederland 1, 2 en 3 wordt de reclame tussen de programma's uitgezonden in STER-blokken.
Maar ook tijdens de programma's wordt er wel eens reclame gemaakt.
Denk maar eens aan een voetbalwedstrijd.

Sponsoring

Veel sportverenigingen hebben op hun kleding de naam van een bedrijf staan. De vereniging ontvangt hiervoor geld van het bedrijf. Je zegt: het bedrijf is de sponsor van de vereniging.

  1. Is sponsoring meestal commerciële reclame of ideële reclame?

Ziggo is de sponsor van de Ajax. Het sponsoren kost Ziggo geld.
Naar de wedstrijden van Ziggo komt veel publiek. De wedstrijden worden ook op televisie uitgezonden.

  1. Hoe kan een bedrijf tijdens een voetbalwedstrijd reclame maken?
  2. Wat denk je dat voor Ziggo belangrijk is: ​het publiek op de tribune of de mensen voor de tv?
  3. Soms zal Ziggo niet echt blij zijn dat het de sponsor van Ajax is.
    Kun je een voorbeeld bedenken?

Goed doel

Van de site goededoelen.nl:

Goede doelen en bedrijven werken steeds vaker met elkaar samen. Ze pakken gezamenlijk een maatschappelijk probleem aan. Samenwerking tussen goede doelen en bedrijven begint vaak bij een eenmalig initiatief waarop wordt voortgeborduurd in geval van succes. Dit resulteert in volwaardige strategische partnerships. Voor goede doelen is dit belangrijk. Het ontvangt onder meer expertise en inzet van mensen. Bedrijven kunnen hun maatschappelijk verantwoord ondernemen-beleid uitvoeren en tegelijkertijd creëert het positieve energie en meer bedrijfsbetrokkenheid bij medewerkers.

 

Ga op zoek naar een voorbeeld van een samenwerking tussen een commercieel bedrijf en een goed doel.
Schrijf zoveel mogelijk redenen op waarom een commercieel bedrijf zich verbindt aan een goed doel.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next