{Score}/{MaxScore}

Stap 3: Misleidende reclame en mond-tot-mondreclame

In Nederland moet reclame aan een aantal regels voldoen. Deze regels staan in de Nederlandse Reclame Code.
Eén van de regels is dat een reclame niet misleidend mag zijn.

In een misleidende reclame zegt een adverteerder dingen die niet waar zijn.
Ook als er in een reclame belangrijke informatie wordt weggelaten spreek je van misleidende reclame.

Als jij tevreden bent over een bepaald product of over een bepaalde winkel, dan vertel je dit aan anderen.
Je maakt dan reclame voor dat product. Je noemt die reclame mond-tot-mondreclame.
Ook uitingen op internet (via een blog, facebook, instagram, twitter) worden tot mond-tot-mondreclame gerekend.

Misleidende reclame

  1. Bedenk een voorbeeld van misleidende reclame waarbij de adverteerder dingen zegt die niet waar zijn.
  2. Bedenk ook een voorbeeld van misleidende reclame waarbij de adverteerder dingen weglaat die hij eigenlijk wel hoort te zeggen.
  3. Bij welke commissie kun je een klacht indienen als je denkt dat reclame misleidend is?

Sinds enkele jaren is er de verkiezing van het Gouden Windei, een prijs voor de meest misleidende reclame.

  1. Zoek uit wie het Gouden Windei het afgelopen jaar gewonnen heeft en met welke reclame.
  2. Vind je het goed dat er jaarlijks een Gouden Windei wordt uitgereikt? Zeg ook waarom.

Mond-tot-mondreclame

Hieronder een aantal uitspraken over de mond-tot-mondreclame.

  1. In tegenstelling tot de meeste andere vormen van reclame is mond-tot-mondreclame gratis.
  2. Mond-tot-mondreclame is moeilijk te sturen. Soms worden er onwaarheden verteld.
  3. Omdat je degene van wie je hoort dat het product of de winkel goed is vaak kent, is mond-tot-mondreclame betrouwbaar.
  4. Mond-tot-mondreclame is heel gericht. Je vertelt alleen iets door over een product of winkel die je goed vindt, als dat voor degene aan wie je het vertelt relevant is.
  5. Mond-tot-mondreclame gaat vaker over een negatieve ervaring dan over een positieve ervaring.

Ben je het eens met de uitspraken?
Bedenk zelf nog andere voordelen en nadelen van mond-tot-mondreclame.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next