{Score}/{MaxScore}

Bevolkingsontwikkeling per regio in China tussen 1990 ̶ 2010 

x10.000 groeiaandeel in % 
  1990   2000 2010  1990-2000 2000-2010 
 China totaal 113.049 126.228 133.277   11,7  5,6
 Oostkust 42.861  49.384  55.220  15,2  11,8 
 Noordoost  9.933 10.655  10.952  7,3  2,8 
 Oost-centraal 34.425  37.523  38.143  9,0  1,7 
 West-centraal 23.649  25.961  25.918  9,8  -0,2 
 Uiterst Westen 2.181  2.705  3.044  24,0  12,5 

Tijdens de aardrijkskundeles wordt de tabel besproken. 
Er worden drie beweringen gedaan over deze tabel.
Geef bij elke bewering aan of deze juist of onjuist is.

1 Alle regio’s in China hebben een positieve bevolkingsgroei tussen 1990 en 2000. .

2 De Oostkust en West-centraal zijn zowel procentueel als in absolute aantallen de snelst groeiende regio’s tussen 1990 en 2010. .

3 Tussen 1990 en 2010 is de Oostkust de enige regio die procentueel een groei laat zien. .

De verstedelijking van Shanghai is niet zonder problemen verlopen. Elk jaar zoeken vijftien miljoen plattelandsbewoners hun geluk in de steden. Gemiddeld trekken er 300.000 per jaar naar Shanghai, al 30 jaar lang. De overheden hebben het proces niet volledig in de hand kunnen houden. 
Door de toestroom van deze miljoenen economische migranten is Shanghai een overbevolkte stad geworden: sommige centrale stadswijken hebben een bevolkingsdichtheid van 50.000 inwoners per km², dus ruim tien keer zoveel als Amsterdam. De razendsnelle groei van Shanghai en andere Chinese steden is volgens de tekst niet zonder problemen verlopen.

Geef twee problemen waarmee deze overbevolkte Chinese steden te maken hebben.
De verstedelijking van Shanghai is niet zonder problemen verlopen. Elk jaar zoeken vijftien miljoen plattelandsbewoners hun geluk in de steden. Gemiddeld trekken er 300.000 per jaar naar Shanghai, al 30 jaar lang. De overheden hebben het proces niet volledig in de hand kunnen houden.
Door de toestroom van deze miljoenen economische migranten is Shanghai een overbevolkte stad geworden: sommige centrale stadswijken hebben een bevolkingsdichtheid van 50.000 inwoners per km², dus ruim tien keer zoveel als Amsterdam.

In de tekst wordt gesproken over miljoenen migranten die naar de steden zijn getrokken.
Geef twee aantrekkingsfactoren van deze steden die deze migratiestroom veroorzaken.
Top twintig havens van de wereld, 2010, 2011 en 2012 
Plaatsnaam Land 2010 2011 2012
Ningbo en Zhoushan China 627,0 691,0  744,0 
Shanghai  China 653,0  727,6 736,0 
Singapore  Singapore 503,3 531,2 538,0
Tianjin China 408,0 451,0 476,0
Rotterdam Nederland  430,2 434,6  441,5
Guangzhou China 400,0 429,0  434,0
Qingdao  China 350,1 375,1 402,0
Dalian  China 300,8 338,0 373,0
Tangshan  China 250,6 308,0 364,6
Yingkou  China 225,0 261,0 301,1
Busan  Zuid-Korea 241,1 269,9 298,7
Rizhao China  221,0 252,6 281,0
Qinhuangdao  China  257,0  287,0  271,5
Hongkong  China  267,8 277,4 269,3
Port Hedland  Australië  177,5 197,7 260,1
Shenzhen  China 221,0 223,0 228,1
Port Klang  Maleisië  171,0 194,2 197,9
Los Angeles  Verenigde Staten  204,8 203,9 193,1 
Antwerpen  België  178,2 187,2 184,1
Xiamen China  139,3 156,5 172,0
Naar aanleiding van de tabel worden drie uitspraken gedaan.
Geef bij elke uitspraak aan of deze juist of onjuist is.
 

1 De goederenoverslag van alle havens in China is tussen 2010 en 2012 gegroeid. .

2 Chinese havens exporteren veel grondstoffen en goederen en importeren veel halffabricaten en eindproducten. .

3 Meer dan de helft van de havens in de top twintig van havens van de wereld ligt in China. .

De Parelrivierdelta 

Shenzen ligt ten noorden van Hongkong (Xianggang) in de provincie Guangdong. Shenzen is een grote agglomeratie en is in zes districten onderverdeeld. In de centrumdistricten is het dichtbevolkt en er staan veel wolkenkrabbers. De overige districten zijn meer landelijk. Shenzen is één van de economisch zeer belangrijke steden in de Parelrivierdelta (zie cirkel op de kaart).

De Parelrivierdelta heeft voor de hele provincie Guangdong voordelen.
Noem voor steden als Shenzen en Guangzhou twee voordelen van de ligging aan zee.

Langste brug ter wereld in aanbouw. 
In 2016 zal de nieuwe Hongkong-Zhuhai-Macaubrug (HZMB) klaar zijn. De brug wordt de langste brug ter wereld. De Chinese overheid heeft toestemming gegeven voor de bouw van de brug en vindt deze passen in de economische ontwikkeling van de provincie Guangdong. Later wordt nog een brug gebouwd: de Shenzen-Zhongshanbrug (SZB), die in 2021 opengaat. Bij beide bruggen is voor een gedeelte van de oeververbinding gekozen voor het aanleggen van een tunnel in plaats van een brug. Op kaart 1 is dit aangegeven met een kruisje (X).

Klik op de knoppen voor de kaarten
Kaart 1          Kaart 2
 

De nieuwe bruggen hebben een positieve invloed op de economische ontwikkeling van de provincie Guangdong (kaart 2).
De bouw levert werkgelegenheid op. Geef nog een economisch voordeel.

Nieuwe verbindingen over de Parelrivierdelta 
 

Langste brug ter wereld in aanbouw
In 2016 zal de nieuwe Hongkong-Zhuhai-Macaubrug (HZMB) klaar zijn. De brug wordt de langste brug ter wereld. De Chinese overheid heeft toestemming gegeven voor de bouw van de brug en vindt deze passen in de economische ontwikkeling van de provincie Guangdong. Later wordt nog een brug gebouwd: de Shenzen-Zhongshanbrug (SZB), die in 2021 opengaat. Bij beide bruggen is voor een gedeelte van de oeververbinding gekozen voor het aanleggen van een tunnel in plaats van een brug. Op de kaart is dit aangegeven met een kruisje (X).

Hongkong-Zhuhai-Macaubrug (HZMB): via het eiland van de brug naar de tunnel 


Beide oeververbindingen worden voorzien van een tunnel. Kunstmatige eilanden vormen de verbinding tussen de brug en de tunnel. Op het kunstmatige eiland gaat de snelweg omlaag de tunnel in en ruim zes kilometer verder komt deze bij het volgende eiland weer naar boven.

Geef de reden waarom bij een gedeelte van de oeververbindingen gekozen is voor het aanleggen van een tunnel in plaats van een brug.

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next