{Score}/{MaxScore}

Jeugdwerk!

Lees de drie tekstjes.

Jongeren worden stevig geraakt in hun portemonnee. Het aantal bijbaantjes wordt schaarser en het brutoloon van jongeren daalde voor het eerst sinds 2012. Website www.jeugdwerkloosheid.nl deed onderzoek onder 1.700 jongeren van 13 tot 25 jaar.
In de jaren 2008 tot en met 2012 steeg het gemiddelde bruto uurloon van jongeren van € 6,59 naar € 7,91. In het jaar 2013 daalde het gemiddeld bruto uurloon met 10% ten opzichte van 2012.
3 De verwachting voor de werkgelegenheid in 2016 ziet er niet goed uit. Door de crisis zullen consumenten minder geld besteden en zullen meer jongeren werkloos worden.

Gebruik het eerste tekstje.

Najib (15 jaar) leest op de website www.jeugdwerkloosheid.nl:
”Het aantal bijbaantjes wordt schaarser”.

Wat wordt bedoeld met: “Het aantal bijbaantjes wordt schaarser”?

Gebruik de informatie uit tekstje 2.

Bereken in twee decimalen het gemiddeld bruto uurloon in 2013.
Schrijf je berekening op.

Gebruik tekstje 3.

Hoe noem je de werkloosheid die ontstaat doordat consumenten minder besteden?

Najib heeft in zijn klas een onderzoekje gedaan.
Van de 25 klasgenoten (15- en 16-jarigen) heeft 80% een bijbaantje.
Ook Najib heeft een baantje.
Hij werkt ‘wit’: elke maand krijgt hij een loonstrookje.
Cees, een vriend van Najib, werkt ‘zwart’.

Noem één voordeel en één nadeel van ‘zwart’ werken.

In de klas wordt gediscussieerd over het verlagen van de jeugdwerkloosheid. Cees komt met twee suggesties:

  • Het stimuleren van deeltijdarbeid
  • Werknemers gaan op hogere leeftijd met pensioen

Geef per suggestie aan of deze wel of niet een oplossing is voor de jeugdwerkloosheid en geef een argument voor je keuze.

Najib en Cees vinden het niet zo heel erg dat zij minder gaan verdienen.
Er zijn behalve economische of financiële redenen ook andere redenen om te werken.

Noem behalve economische of financiële redenen, twee andere redenen om te werken.

v1.12.0.0 Copyright © 2024 VO-next