Warning! Working on a production database in a development environment!

Wat zijn leerdoelen?
Als je het in het onderwijs over leerdoelen hebt, dan gaat het meestal om een mix van:

  • landelijk opgestelde doelen (SLO),
  • kennis en vaardigheden die de school belangrijk vindt en
  • kennis en vaardigheden die je zelf of de vakgroep belangrijk vindt.

Wat is leerdoeldenken?
Leerdoeldenken: als niet de methode, maar leerdoelen het startpunt van je onderwijs vormen.
Door leerdoeldenken krijg je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma en kun je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die jij en je leerlingen belangrijk vinden.

Leerdoeldenken en de Stercollecties
De Stercollecties van VO-content zijn ontwikkeld aan de hand van de landelijk opgestelde leerdoelen (SLO). Met de arrangeerbare Stercollecties van VO-content is het dus goed mogelijk om de leerdoelen als startpunt van je onderwijs te nemen.

  • SLO-leerdoelen
    SLO Leerdoelen
    • De leerstof van een vak is opgedeeld in kernen.
    • Per kern zijn er leerdoelen geformuleerd.
    • Aan ieder leerdoel zijn één of meerdere subkernen gekoppeld.
    • Aan de subkernen zijn de tussendoelen per niveau gekoppeld.
    • Aan de tussendoelen worden leerlingdoelen gekoppeld.
    Dus: Kern – Leerdoel – subkern – tussendoel – leerlingdoelen

Leerdoelen MM onderbouw
In het onderstaande overzicht staan de kerndoelen Mens en maatschappij.

36 De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.
37 De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. 
38 De leerling leert een eigentijds geografisch beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen.
39 De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren.
40 De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.
41 De leerling leert de atlas als informatiebron te gebruiken en kaarten te lezen en analyseren om zich te oriënteren, zich een beeld van een gebied te vormen of antwoorden te vinden op specifieke vragen.
42 De leerling leert in de eigen omgeving effecten te herkennen van keuzes op het gebied van werk en zorg, wonen en recreëren, consumeren en budgetteren, verkeer en milieu.
43 De leerling leert over overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland, leert eigen en andermans leefwijze daarmee in verband te brengen en leert de betekenis voor de samenleving te zien van het hebben van respect voor elkaars opvattingen en leefwijzen. 
44 De leerling leert op hoofdlijnen hoe het Nederlandse politieke bestel als democratie functioneert en leert zien hoe mensen op verschillende manieren bij politieke processen betrokken kunnen zijn.
45 De leerling leert de betekenis van de Europese samenwerking en de Europese Unie te begrijpen voor zichzelf, Nederland en de wereld.
46 De leerling leert over de verdeling van welvaart en armoede over de wereld, hij leert de betekenis daarvan te zien voor de bevolking en het milieu en relaties te leggen met het (eigen) leven in Nederland.
47 De leerling leert actuele spanningen en conflicten in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond en leert daarbij de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien.

In de thema's vind je per opdracht welke leerdoelen in die opdracht aan de orde komen.

Docententraining leerdoeldenken
Docenten van scholen die lid zijn van VO-content gaan aan de slag met Stercollecties en de extra programma’s van VO-content. Om hen op weg te helpen, heeft VO-content verschillende (incompany)trainingen en workshops ontwikkeld. Daarin maken docenten kennis met het materiaal van de Stercollecties en/of de mogelijkheden van digitale leermiddelen. En leren zij ICT effectief in te zetten in de lessen. Eén van de trainingen is de training leerdoeldenken.