Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 10: Televisie en computer

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 10 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten:

  • De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog. 
  • De dekolonisatie die een eind maakte aan de westerse hegemonie in de wereld. 
  • De eenwording van Europa. 
  • De toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen. 
  • De ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen.

Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • beschrijven dat Nationalistische bewegingen in de koloniën streefden naar onafhankelijkheid
  • beschrijven hoe de Nationalistische bewegingen de onafhankelijkheid bereikten
  • beschrijven hoe er na de Tweede Wereldoorlog blokvorming tussen Oost en West ontstond
  • beschrijven dat de blokvorming tussen Oost en West leidde tot de Koude Oorlog
  • beschrijven welke veranderingen er na de Tweede Wereldoorlog in de Nederlandse maatschappij plaatsvonden
  • beschrijven hoe in Nederland een multiculturele samenleving ontstond
  • beschrijven wat Europese integratie inhoudt en hoe zich dat na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde.


In dit thema vinden de leerlingen de volgende opdrachten.

Titel Tijd
 Dekolonisatie 2 uur
 Wereld in blokken 1 uur
 Nederland na WO II 1 uur 
 Multiculturele samenleving 2 uur
 Jeugdculturen 2 uur
 Europese Unie* 2 uur

*=Keuzeopdracht

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af 

<< Terug