Warning! Working on a production database in a development environment!

Thema Burgerschap

Het thema Burgerschap is ontwikkeld op basis van de Inhoud-Leerdoelspecificatie onderbouw havo/vwo aardrijkskunde:

  • SLO Leerdoelen

    Kern: Burgerschap

    Subkern 1: Leefbaarheid
    Inhoud1: Beoordelen van leefbaarheid in gebieden op vastgestelde criteria

    Subkern 2: Multiculturele samenleving
    Inhoud1: Aanwezigheid van verschillende culturen in een samenleving en de ruimtelijk
    gevolgen daarvan

    Subkern 3: Wereldburgerschap
    Inhoud1: De rol van het individu t.o.v. de wereld en de samenleving
    Inhoud2: Meningsvorming over mondiale kwesties

Opbouw thema

A Inleiding thema
Aan het eind van de inleiding:

  • hebben de leerlingen in tweetallen besproken waar ze aan denken als het over burgerschap gaat;
  • weten jouw leerlingen wat de leerdoelen van het thema zijn;
  • weten de leerlingen uit welke opdrachten het thema bestaat en hoelang ze ongeveer met het thema bezig zijn.

B Opdrachten thema
In het thema vinden de leerlingen de zes opdrachten:

Titel Tijd
Buurtinitiatief 2 uur
Buurtvoorzieningen 3 uur
Multicultureel 2 uur 
Als huizen konden praten 3 uur
Wereldplaats 2 uur
Debat derde wereld 2 uur
  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


C Afsluiting thema
In dit thema staan drie onderwerpen centraal:

  • ‘Leefbaarheid’,
  • ‘Multiculturele samenleving’ en
  • ‘Wereldburgerschap’.

De leerlingen sluiten het thema af met het zoeken van zes afbeeldingen, twee per onderwerp.
Bij elk tweetal afbeeldingen geven ze kort aan waarom ze de afbeelding goed bij het onderwerp vinden passen.

<< Terug