{Score}/{MaxScore}

Stap 3: Toetreding en telefoonmarkt

De omvang van een markt voor een bepaald product is het aantal vragers en aanbieders van dat product.
Je spreekt van toetreding als een andere ondernemer hetzelfde product aan gaat bieden.
Het aantal aanbieders neemt dan dus toe.

Maak de twee oefeningen.

Toetreding

Op een markt van volkomen concurrentie zijn er veel aanbieders en veel vragers en is er sprake van een homogeen product. In zo'n markt is het moeilijk om langere tijd veel winst te maken.
Waarom dat niet kan, kun je uitleggen in een aantal stappen.

Hieronder zie je die stappen. Ze staan alleen nog niet in de juiste volgorde.
In welke volgorde krijg je een logisch verhaal?

 

Ondernemers gaan meer product aanbieden (= hoeveelheidsaanpasser) of andere bedrijven gaan hetzelfde product aanbieden (= toetreding).

Door het dalen van de prijs neemt de winst af.

Door een toename van het aanbod, daalt de prijs van het product.

Bij een gunstige prijs maken ondernemers op een markt van volkomen concurrentie winst.

Telefoonmarkt

Johan en Ilse hebben een discussie over de telefoonmarkt.

Volgens Johan is de telefoonmarkt een (heterogeen) oligopolie.
Hij zegt: "Er zijn slechts enkele aanbieders op de telefoonmarkt."

Ilse is het niet met Johan eens.
De telefoonmarkt is een markt van monopolistische concurrentie.
Er zijn heel veel winkels waar telefoons verkocht worden.
Iedere winkel probeert zich te onderscheiden.

Wie heeft volgens jou gelijk?
Of hebben Johan en Ilse allebei gelijk?

v1.12.0.0 Copyright © 2025 VO-next