Wees zuinig op je oren!
In stap 3 heb je je al bezig gehouden met geluidshinder. Je hebt je oren je hele leven nodig en daarom is het van belang dat je goed voor je oren zorgt.
Opdracht 1
Hoor je me niet?
Als kind had je misschien problemen met horen. Soms kunnen trommelvliesbuisjes een oplossing zijn.
Zoek informatie over de reden waarom trommelvliesbuisjes worden geplaatst en beantwoord dan de vragen.
Gehoor
Welk deel van het oor functioneert tijdelijk minder goed?
Gehoor
Is het gehoorverlies tijdelijk of blijvend?
Opdracht 2 Wat zeg je?
Slecht horen kan ook een heel andere oorzaak hebben.
Bekijk het filmpje en beantwoord de vragen.
Gehoorbeschadiging
Welk deel van het oor is beschadigd?
Gehoorbeschadiging
Is het gehoorverlies tijdelijk of blijvend?
Opdracht 3
Wat is (te) hard?
Bestudeer de Kennisbank.
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn. Geluiden van 120 decibel kunnen je gehoor direct beschadigen. Hoe schadelijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn hangt af van hoe vaak en hoe lang je er naar luistert.
Het bepalen van een veilig geluidsniveau hangt af van welke norm je uitgaat. Je gaat in deze opdracht uit van de vrijetijds norm.
- Neem de tabel van opdracht 3 uit stap 3 er weer bij.
- Bekijk de figuur.

bron: nl.hardware.info
- Maak een derde kolom bij de tabel. Maak nu voor elke geluidssterkte een schatting hoe lang dat geluid veilig is voor je oren en vul dat in de derde kolom in. Zet een passende titel boven de kolom.
- Bekijk nu de gehele tabel. Welke conclusie trek jij daaruit?
- Bespreek de conclusies in de klas.
Opdracht 4 Gehoorschade*
Als je niet goed hoort is communicatie heel lastig.
Op deze website krijg je een indruk van de gevolgen van gehoorschade.
Opdracht 5 Gehoorbescherming ja of nee?
Wat vinden radiomakers van gehoorbescherming?
Bekijk het filmpje:
Test daarna je eigen gehoor op oorcheck en oorcheck hoge tonen.
Hoe is het gesteld met jouw gehoor?
Ga jij maatregelen nemen om gehoorschade te voorkomen? Zo ja, hoe?
Wissel je antwoorden uit met een klasgenoot of bespreek het in de klas.
- Hoe is het gesteld met jullie oren?
- In welke situaties zou jij beter gehoorbescherming kunnen gebruiken?
- Ga je dat ook doen? Waarom we of niet? Bespreek de antwoorden in de klas.