Daar zit muziek in!
Je hebt in de vorige stappen gezien en gehoord dat geluid ontstaat door het in beweging brengen van lucht. En dat je de geluidssterkte en toonhoogte kunt laten variëren. Het in beweging brengen van lucht kun je met je stem doen en door verschillende muziekinstrumenten te gebruiken.
Opdracht 1 Flesmuziek
Zit er muziek in een fles?
Heb je geen tijd voor dit proefje? Bekijk dan het filmpje en beantwoord daarna de vragen.
- Pak één fles.
- Houd je onderlip tegen de rand van de fles.
- Blaas over de opening van de fles heen.
- Download het werkblad, maak je instrument, beantwoord de vragen en vooral veel plezier!
-
De lucht in de fles gaat trillen, doordat je over de opening blaast. En als de lucht gaat trillen, dan hoor je geluid. De toonhoogte van het geluid hangt af van de hoeveelheid lucht die er trilt. Bij een minder volle fles trilt er veel lucht en klinkt de toon lager, bij een vollere fles trilt er weinig lucht en klinkt de toon hoger.
bron: www.proefjes.nl
Opdracht 2 Geluidsspeakers
- Bekijk het filmpje Hoe werken geluidsspeakers?
- Bestudeer uit de Kennisbank het onderdeel Muziek maken.
- Beantwoord daarna de vragen.
Bestudeer de Kennisbank en beantwoord daarna de vragen.
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
In een ... wordt een geluidssignaal omgezet in een elektrisch signaal.
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
In een ... wordt een elektrisch signaal omgezet in een geluidssignaal.
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
Een ... bestaat uit een magneet, een spoel en een conus.
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
Een ... bestaat uit een spoel, een magneet en een trilplaatje.
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
Bij ... komt het geluid van een trillende luchtkolom.
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
Als een gitaarspeler tijdens het bespelen van de gitaar met zijn vinger de lengte van de snaar korter maakt, wordt de toon ... .
Geluidssignaal
Kies het juiste antwoord.
Als een trompetspeler tijdens het spelen op zijn trompet de lengte van de luchtkolom korter maakt, wordt de toon ... .
Opdracht 3
* Muziek met de klas
Geluid kan ook gewoon een bron van plezier zijn. Naar muziek luisteren, erop dansen of muziek maken is voor veel mensen leuk om te doen. Je hoeft daar geen dure instrumenten voor te hebben.
“Muziek is georganiseerd geluid”.
Kunnen jullie ook een muziekevenement organiseren? Overleg met je (muziek)docent:
- wanneer
- voor wie
- met wie
- welke muziekinstrumenten worden gebruikt
Maak samen een taakverdeling, tijdsplanning en een draaiboek of stappenplan.
En tenslotte maak er een mooi muziekevenement van. Veel plezier!
Upload hier je bewijsstukken.
Muziekevenement
Hier kun je je bewijsstukken inleveren bij de docent.